Tekstin talon avajaisfestivaali

24.–27.1.2024

Tekstin talon avajaisfestivaali 24.–27.1.2024

On aika Tekstin talon juhlallisten avajaisten!

Tekstin talon nelipäiväinen avajaisfestivaali on kaikille avoin ja ilmainen. Tekstin ystävä, tästä et halua jäädä paitsi!

Avajaisten runsasta ohjelmaa pääset silmäilemään alta. Tarkemmat ohjelmakuvaukset näet klikkaamalla ohjelman nimeä tai menemällä suoraan Tekstin talon sivujen tapahtumakalenteriin.

Keskiviikko 24.1.2024

KLO 16
Haluatko kirjailijaksi?Avautuu uudessa välilehdessä Esikoiskirjailija ja kustantaja kertovat siitä, kuinka esikoiskirjat syntyvät. Aikaa on myös yleisökysymyksille!
KLO 17
Millainen on hyvä kritiikkiteksti?Avautuu uudessa välilehdessä Osataanko kritiikkiä lukea omana tekstilajinaan? Entä onko kritiikille tilaa nykyisessä mediaympäristössä?
KLO 17
Runobaari.Avautuu uudessa välilehdessä Kaikille avoin, yhteisöllinen kirjoitustapahtuma. Mahdollisuus saada palautetta runoilija-ohjaajilta.
KLO 18
Författaren möter sin översättare.Avautuu uudessa välilehdessä Ett samtal om samarbetet mellan författare och översättare, finlandssvensk ungdomslitteratur och dess särdrag.
KLO 18
Puhetta aforistiikasta – kuinka kirjoitan aforismeja?Avautuu uudessa välilehdessä Keskustelu siitä, miten aforismi syntyy.  Millainen on hyvä aforismi, ja kuinka koota kokoelma?
KLO 19
Voiko kirjailijan työllä elää?Avautuu uudessa välilehdessä Kirjailijaliitto ja Suomen tietokirjailijat esittelevät jäsentensä tulotutkimuksen tuloksia.
KLO 20
Kriittinen lavalla. Avautuu uudessa välilehdessäKriittisen korkeakoulun opiskelijat keskustelevat tulevista teoksistaan ja lukevat niistä otteita.
LISÄKSI
Tilaa oma kirjallinen muotokuva.Avautuu uudessa välilehdessä Kallion lukion opiskelijat kirjoittavat muotokuvia avajaisvieraista.
Book Brothersin ääniteos. Astu Tekstin talon hissiin kuuntelemaan katkelmia rakastetuista äänikirjoista.

torstai 25.1.2024

KLO 16
Mikä tahansa on mahdollista tässä talossa.Avautuu uudessa välilehdessä Keskustelua arjen utopioista: yhteisöistä, taloista ja niihin kiinnittyvistä materiaalisuuksista.
KLO 17
Kielet ja koodit: Tekoäly kääntäjänä ja tulkkina.Avautuu uudessa välilehdessä Paneelikeskustelu kääntävistä ja tulkkaavista tekoälysovelluksista ja kielialan ammattilaisten työstä.
KLO 18
Kirjallisuus yhteiskunnallisena voimana.Avautuu uudessa välilehdessä Millaista on kirjallisuuden yhteiskunnallinen voima? Entä mitkä voimat pyrkivät vaikuttamaan kirjallisuuteen ja kirjailijoihin?
KLO 20
Runoklubi: Aktivismi.Avautuu uudessa välilehdessä Runoklubilla otetaan runoilla kantaa – monipuolisesti, erilaisista kulmista repien ja ihanan suoraan.
LISÄKSI
Lainaa filosofi vartiksi.Avautuu uudessa välilehdessä Tule keskustelemaan valitsemastasi aiheesta filosofisen praktikon kanssa.
Miltä tulkin työ todella näyttää?Avautuu uudessa välilehdessä Tule seuraamaan tulkkia työssään – ja kokeilemaan tulkkaamista itse!
Avatar Me.Avautuu uudessa välilehdessä Osallistava esitys, jossa elät hetken toisen ihmisen elämää. Yhdelle katsojalle, ennakkoilmoittautuminen.

PERJANTAI 26.1.2024

KLO 17
Poesian massava luentamaraton.Avautuu uudessa välilehdessä Runoilijajoukon moniääninen runovyörytys tarjoilee kuulijalle runsaan läpileikkauksen nykyrunoudesta.
KLO 17 & KLO 18
Keskustelua ja kirjanmerkkejä: pariovi aforistiseen maailmaan.Avautuu uudessa välilehdessä Aforismikeskustelun ohessa kirjoitetaan oma aforismi ja tehdään siitä kirjanmerkki.
KLO 18
Runopalkintojen kulta-aika.Avautuu uudessa välilehdessä Keskustelu vuonna 2023 palkitusta runoudesta, palkintojen merkityksestä ja palkintoraatien havainnoista.
KLO 20
Koettelevan kirjallisuuden klubi.Avautuu uudessa välilehdessä Klubilla kohdataan lukuisia esittämisen tapoja, perusteellisia keskusteluja sekä kirjallisuuskentän vaihtoehtoisia ääniä.
KLO 20
Keikka: haapoja & illmari.Avautuu uudessa välilehdessä Prekaaria nykyelämää ja ihmisten luontosuhdetta perkaava rap-riimittely kohtaa urbaanin kansanmusiikin.

LAUANTAI 27.1.2024

KLO 11
Heittäydy sana-flow’hun.Avautuu uudessa välilehdessä Lasten luovan leikkisässä pajassa riimitellään ja räpätään yhdessä.
KLO 12
Kuva ja kynä: lyhytelokuvanäytös & keskustelu.Avautuu uudessa välilehdessä
KLO 12
Drag queen -satutunti lapsille.Avautuu uudessa välilehdessä
KLO 13
Klassikkokirjan uudesta suomennoksesta: L. M. Montgomeryn Runotyttö.Avautuu uudessa välilehdessä Mitä tapahtuu, kun rakastettu tyttökirjaklassikko puetaan uusiin kansiin?
KLO 14
Tarja Roinila -stipendin julkistus & keskustelu.Avautuu uudessa välilehdessä Tarja Roinilan (1964–2020) kunniaksi perustettu, aloitteleville kääntäjille ja tulkeille suunnattu stipendi avataan hakuun.
KLO 14
Draq queen -satutunti aikuisille.Avautuu uudessa välilehdessä
KLO 15
Nuorvoimalaisia ja tämänpäiväisiä runoja.Avautuu uudessa välilehdessä Runollinen iltapäiväesitys Nuoren Voiman Liiton historiaan liittyvistä teksteistä sekä nykyrunouden hiljattaisista helmistä.
KLO 16
Piennäytelmäkonsertti.Avautuu uudessa välilehdessä Kuudesta pienoistekstistä koostuva konserttimainen kokonaisuus, jossa esitysten lisäksi tekijähaastatteluita.
KLO 17
Nuorten sanapaja.Avautuu uudessa välilehdessä Erityisesti 13–19-vuotiaille soveltuvassa sanapajassa osallistujat saavat kirjoittaa haluamallaan kielellä. Kieliopilla ei ole väliä!
KLO 18
Tekstin talon open mic.Avautuu uudessa välilehdessä Kaikki tekijät tervetulleita, kaikki tekstilajit sallittuja. Tule ja ota lava haltuun!
KLO 20
Avajaisbileet.Avautuu uudessa välilehdessä Festivaalit huipentuvat iltabileisiin, joissa juhlakansaa tanssittavat DJ sekä Blondit amazoonit -yhtye.
LISÄKSI
Miltä kääntäjän työ todella näyttää?Avautuu uudessa välilehdessä Tervetuloa seuraamaan kääntäjää työssään!