Unen Maailma -taidenäyttely

14.12.2023-17.1.2024

Unen Maailma

Drawing D5 Gallery, Kaapelitehdas

Kriittisen korkeakoulun Itsenäisen työskentelyn taideryhmän näyttely

Näyttelyn kuratointi: Elina Aho-Brennan @elinaahostudio

Taiteilijat (nimen perässä instagram-tili)

Riika Anundi @riika_anundi
Ullamaija Hänninen @ullamaijahanninen
Otto Hyvärinen @ottohvrinen
Taina Korhonen @art.taina.korhonen
Hannele Loukusa
Anni Peltola @mimiicreative
Seppo Saari @seppojsaariart
Mari Salovaara @mari_salovaara
Lotta Wigelius-Wulff @wigeliuswulff
Jatta Ylppö @jattaylppo

Teos: Ullamaija Hänninen

Näyttelyssä on esillä pakahduttavan monipuolinen kattaus maalauksia ja piirustuksia lahjakkailta kuvantekijöiltä – väljänä kattoteemanaan unen maailma. Näyttelyyn tulevissa teoksissa keskeistä on ollut inhimilliset aistimukset, tunteet ja muistot, tuoden esiin mm. moniaistisuutta, kinesteettisyyttä ja kosketusaistin voimaa.

Unet voivat avata väylän alitajuntaan, mielikuvitukseen ja muistoihin, sekä avata luovuuden padon. Unen logiikka voi noudattaa vapaata assosiaatiota ja tuoda pintaan tunteita, ajatuksia ja erilaisia muistin kerrostumia. Tuntemattomasta muotoutuu hahmo, maalatessa materiaalit vievät kertomusta eteenpäin. Pienikin yksityiskohta voi olla se kaikkein tärkein. Surrealistiset sävyt, vastakohtaiset voimat, elämä ja kuolema, muisti, luonnon liike, herkkyys ja vahvuus, värin kertomat tarinat, räjähtävä liike-energia, intuitiivisuus, aistimuksellisuus sekä haaveet ja pelot ovat läsnä teoksissa.

Kurssin opettajana itseäni erityisesti sykähdyttää kurssin taiteilijoiden rohkeus olla avoimena: valtava herkkyys ja vahvuus havainnoida ja aistia maailmaa, sekä samalla ilmaista omaa sisäistä todellisuutta. Ilmaisu on välitöntä ja suoraa, tarkasti maailmaa – niin ulkoista kuin sisäistä – havainnoivaa. Yksityisestä muotoutuu yleistä ja jaettua elämän äärellä – yhdessä ihmetellen, taiteen kertoessa vahvaa tarinaa. Taiteen voima on hämmästyttävä.

Lämmin kiitos kurssin upeille opiskelijoille, hienoille taiteilijoille; sekä gallerialle näyttelyn mahdollistamisesta!

Elina Aho-Brennan, 12.12.23 Helsingissä

Näyttelyn teokset ovat myynnissä, tiedustelut suoraan taiteilijoilta tai minulta aho.elina@gmail.com Lämpimästi tervetuloa!

Teos: Seppo Saari
Teos: Taina Korhonen