Verbaalinen väkivalta verkossa -verkkokurssi

16.11.-7.12.2023

Miten verbaalinen väkivalta on tunnistettavissa? Miksi ihmiset käyttävät verbaalista väkivaltaa? Miten toimia jos joutuu verkossa verbaalisen väkivallan kohteeksi?

Verbaalinen väkivalta tarkoittaa viestintää, joka tähtää toisen ihmisen satuttamiseen ja näin häneen vaikuttamiseen. Verkkoympäristö mahdollistaa tehokkaasti leviävän vihapuheen sekä välittömät suorat hyökkäykset henkilöä kohtaan.

Verkon häiriköinti on moninaista. Esimerkiksi maalittamisesta, eli joukkokiusaamiseen yllyttämisestä, on puhuttu viime aikoina paljon. Se muodostaa kuitenkin vain pienen osan laajempaa ilmiötä. Koulu- ja työpaikkakiusaaminen, nimittely, juoruaminen ja yksityisten tietojen levittäminen tapahtuu sekä intrassa että netissä. Asiattomat asiakas- ja lukijapalautteet tulevat verkossa vastaan. Erityisesti naisten ja vähemmistöjen hiljentämiseen tähtäävää epäasiallista kommentointia löytyy runsaasti. Pahimmillaan näissä liikutaan kunnianloukkauksen ja kiihottamisrikosten laitamilla.

Opetus toteutetaan verkkoluentoina (8h) ja kurssiin sisältyy kirjallinen oppimateriaali sekä kotitehtävät ja vertaisluettava reflektioessee sähköisessä oppimisympäristössä. Kurssin jälkeen sinulla on käsitys verkkovihasta ilmiönä, sen käytön psykologiasta ja poliittisista ulottuvuuksista. Ennen kaikkea tiedät parhaimmista tavoista suojautua ja palautua verbaaliselta väkivallalta verkossa.

Opettajana Puhujakoulun vastaava opettaja Severi Hämäri, jonka tietokirja Verbaalinen väkivalta verkossa ilmestyy syksyllä 2023 (Basam Books). Hämäriä on kiitetty empaattisesta, lähestyttävästä opetustavasta.

”Severi Hämärin vetämä Puhujakoulu oli matka paitsi puheen myös mielen ja kehon salaisuuksiin. Suosittelen lämpimästi Puhujakoulua ja muita Hämärin kursseja kaikille, jotka haluavat oppia puhumaan, vaikuttamaan, ajattelemaan ja ymmärtämään aiempaa paremmin.”

— Johannes Niemeläinen, taloustoimittaja

HUOM! Kurssilaisille tarjoamme Basam Booksin verkkokaupasta 20% alennuksen Severi Hämärin kirjasta Verbaalinen väkivalta verkossa.

Severi Hämärin tietokirja Verbaalinen väkivalta verkossa
Severi Hämärin tietokirja Verbaalinen väkivalta verkossa, Basam Books, syksy 2023

Verbaalinen väkivalta verkossa -verkkokurssin ohjelma

Tapaamiset klo 18-20

16.11. Mitä on verbaalinen väkivalta?

23.11. Empatiavaje internetin ikävän käytöksen taustalla

30.11. Polarisaatio ja poliittisen verkkoväkivallan dynamiikka

7.12. Verkon verbaalisen väkivallan vaikutukset, ennakointi ja palautuminen

Max. osallistujamäärä 20 henkeä

Ilmoittautuminen viimeistään 6.11.2023.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista, muutoin kurssista peritään täysi hinta.

Kiinnostaisiko räätälöity kurssi?

Järjestämme viestinnän ja puhetaidon teemoista myös räätälöityjä kursseja yhteisöille. Kysy tarjousta: jaakko.vilja(a)kriittinenkorkeakoulu.fi