Viisaus ja kansalliset traumat, myytit sekä tabut

23.8. ja 25.8.2024

Viisaus ja kansalliset traumat

Ihmisen elämään vaikuttavat perheen, kasvuympäristön ja persoonan lisäksi maantiede ja aikakausi. Suomalaisiin ovat vaikuttaneen voimakkaasti oman historiamme traagiset tapahtumat, alkaen jo ajalta ennen itsenäistymistä. Tapahtumista on yleensä olemassa kertomus tai joitakin kertomuksia, joista on syntynyt myytti ja myyttejä. Kertomukset ja myytit saattavat rajoittaa ajattelua ja vaikuttaa valintoihin, johtuen muun muassa siitä, että myytteihin saattaa liittyä tabuja. Tabujen vuoksi tapahtumista voi olla vaikea keskustella, jolloin myös ne jäävät tabuiksi.

Viisauden näkökulmasta myyttiä, traumaa ja tabuja pitäisi voida lähestyä ilman ennakkoasenteita, mikä voi olla tulehtuneessa, polarisoituneessa ilmapiirissä lähes mahdotonta. Viisauden nimissä on kuitenkin aina yritettävä, ja tässä myötätunto voi olla arvaamattomaksi avuksi.

Kurssi koostuu luennosta, kirjoitustehtävistä sekä ryhmätehtävistä. Menetelmät ovat mm. filosofis-pohjaisia ja narratiivisia. Kurssi ei ole tarkoitettu omien henkilökohtaisten traumojen, tms. käsittelyä varten, vaan kurssi on lähtökohtaisesti filosofinen luonteeltaan. Kurssilla käsitellyistä ajatuksista ja metodeista voi silti olla tukea osana omaa reflektointia.

Opettajana kurssilla toimii psykoterapeutti ja filosofi Elli Akrén-Ebbe.

Huom! Kurssi ei korvaa terapeuttista tukea.

Kysymyksessä ei ole terapia- tai vertaisryhmä, vaan kurssilla pyritään lisäämään ymmärrystä yksilön trauman ym. vaikutuksesta viisauden mahdollisuuksiin. Kurssilla pohditaan traumaa yleisenä ilmiönä ja käsitteenä, henkilökohtaisia kokemuksia ei käsitellä.

Ilmoittautuminen kurssille Opintokeskus Siviksen sivujen kautta: https://sivisverkko.ok-sivis.fi/#/koulutus/69400

Ajankohta: pe 23.8 klo 17-20.15 ja su 25.8. klo 10-15

Paikka: Kriittisen korkeakoulun luokka Tekstin talolla, Lintulahdenkatu 3, 00530 Helsinki. Myös etämahdollisuus, jos osallistuja asuu toisella paikkakunnalla.

Kurssin hinta:  100,00 €

Ilmoittautumiset viimeistään 5.8.2024.

Tervetuloa mukaan!

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 5.8.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50% kurssimaksusta peruutuksen yhteydessä. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista.