Vuosi vaaleihin – yhteiskunnallisen viestinnän kurssi järjestöille ja kansalaisverkostoille

27.4.-28.5.2022

Demokraattinen yhteiskuntamme rakentuu vaalisyklien varaan. Kansalaisyhteiskunnan vahvin hetki vaikuttaa eduskunnan tai valtuuston työskentelyyn – ja siten suoraan yhteiskunnan ja valtion suhteeseen sekä Suomen tulevaisuuteen – on vaaleja edeltävän vuoden aikana.

Kaikille avoin kurssi on erityisesti suunnattu kansalaisjärjestöjen aktiiveille ja työntekijöille sekä uuden sukupolven kansalaisyhteiskunnan verkostoille, mutta soveltuu myös mm. viestinnän opiskelijoille, tutkijoille kuin ammattilaisille. Kurssille osallistutaan 2-3 hengen ryhminä. Ryhmät työstävät omaa viestinnällistä kampanjaa tavoitteena sen toteuttaminen kurssin jälkeen.

Kurssilta osallistujat saavat ymmärryksen yhteiskunnallisen viestintäkampanjan rakennetamisesta ja toteuttamisesta sekä jälkiviestinnästä ja mahdollisen häiriköinnin hallinnoinnista. Samalla verkostoidutaan hyvässä ja innostavassa hengessä oppien uutta toinen toisiltamme. Kurssilta voit löytää sparraajia toisista järjestöistä sekä verkostoista, joiden kanssa jatkaa oppimista itsenäisesti.

Kurssi koostuu kolmesta tallennettavasta webinaarissa (á 2h) sekä kahdesta lauantain mittaisesta palvelumuotoilun keinoin toteutetusta työpajasta (á 6h). Yhteensä 18 oppituntia. Työpajoissa työskennellään vertaisryhmän avustamana ja opiskelua jatketaan kotitehtävinä. Kurssi nojaa niin alan asiantuntijoiden luentoihin kuin vertaisoppimiseen ja yhdessä tekemiseen.

Kurssista vastaavat Kriittisen korkeakoulun Puhujakoulun opettajat FM Severi Hämäri ja VTM Markus Neuvonen.

Kurssin ohjelma

Webinaarit:

27.4. klo 9-11. Viestinnän tavoitteiden asettaminen ja ydinviestin luominen. Viestintäympäristön analysointi. Viestintäkampanjan ajoittaminen ja kohdeyleisöt.

4.5. klo 9-11. Viestintäkampanjan ilme, ääni, tyyli. Kriisiviestintä sekä kampanjaan kohdistuvan häiriköinnin hallinta.

18.5. klo 9-11. Yhdistyksen ja verkoston resurssit yhteiskunnallisena viestijänä. Yhteisöjen välinen yhteistyö eli millä tavoilla yhteiskunnallinen vaikuttaminen voi organisoitua. Yhteiskunnan polarisoituminen ja sen purkaminen.

Työpajat:

7.5. klo 9:30-15:30. Tiimeissä muotoillaan: Viestintäympäristön analysointi, oman kampanjan tavoitteiden asettaminen sekä ydinviestin luominen, kohdeyleisön suunnittelu. Oman viestintäkampanjan ilmeen, äänen ja tyylin luominen, ajoituksen suunnittelu. Ohjeistus työskentelyyn ja tiimien väliseen sparraamiseen työpajojen välissä.

28.5. klo 9:30-15:30 Palautteet viestintäkampanjaluonnoksista. Tiimeissä muotoillaan: Viestintäkampanjan resurssointi sekä toteuttaminen. Työpaja: Kriisiviestintäsuunnitelman luonti, häiriköintiin vastaamisen ja vastaamattajättämisen suunnittelu. Muotoillaan jälkiviestintäsuunnitelma.

Paikka: Zoom / Kriittinen korkeakoulu, Albertinkatu 27, Helsinki

Hinta: 1000€ / 2-3 hengen tiimi eli 333,33 – 500€ / oppilas. Kurssin maksimiosallistujamäärä on 21.

Ilmoittautuminen viimeistään 11.4.2022.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.