Mitä sivistys on?

Miksi puhe sivistyksestä on noussut ajankohtaiseksi aiheeksi, siitä keskustelemme eri teemojen kautta Sivistysremontti-podcastissa. Mitä pitäisi rakentaa ja mitä purkaa, sitä pohtimassa vieraiden kanssa Annamari Huovinen ja Maija Töyry.

Sarjan on tuottanut Mediakollektiivi yhteistyössä Kriittisen korkeakoulun ja Keskustakirjasto Oodin kanssa. Sarjan julkaisevat yhteistyössä Kansanvalistusseuran Ainamedia ja Katsaus-verkkojulkaisu.

Mistä puhutaan, kun puhutaan sivistyksestä? Ainakin tavoitteista, keinoista ja toimijoista. Onko niin, että koulutusputki sivistää kansalaiset viran puolesta ja vapaa sivistystyö tukee sivusta? Kansallisen sivistysprojektin rinnalle on noussut vaatimus ekososiaalisesta sivistyksestä, kun sivistyksestä toivotaan apua ilmastokriisin ja demokratian ongelmien kaltaisten visaisten kysymysten ratkaisuun.

Studiovieraina Helsingin yliopiston Euroopan historian professori Laura Kolbe ja ilmastoaktivisti, kaupunginvaltuutettu Leo Stranius.

Edellinen artikkeli
Tiedote ja raportti kansalaisjärjestöjen mahdollisuudesta auttaa ukrainalaisia
Seuraava artikkeli
Koulutus kansakunnan sivistäjänä