Taide muutosvoimana

Miksi puhe sivistyksestä on noussut ajankohtaiseksi aiheeksi, siitä keskustelemme eri teemojen kautta Sivistysremontti-podcastissa. Mitä pitäisi rakentaa ja mitä purkaa, sitä pohtimassa vieraiden kanssa Annamari Huovinen ja Maija Töyry.

Sarjan on tuottanut Mediakollektiivi yhteistyössä Kriittisen korkeakoulun ja Keskustakirjasto Oodin kanssa. Sarjan julkaisevat yhteistyössä Kansanvalistusseuran Ainamedia ja Katsaus-verkkojulkaisu.

Kun puhutaan sivistyksestä, rajataanko samalla, vahingossa tai tahallaan, sivistyksen ja kulttuurin piiristä pois ei-sivistyneet ilmiöt, asiat ja ihmiset? Mitä on sallittu, tavoiteltu tai arvokas kulttuurinen sivistys tänään? Kenen kulttuuri on sivistynyttä? Onko kansankulttuuri – eliitin kulttuuri -jakolinja hävinnyt, ja jos ei, missä se nykyään sijaitsee? Millaiset ilmiöt ja käytännöt kulttuurin kentällä kaipaavat remonttia?

Studiovieraina Paleface eli rap-muusikko Karri Miettinen sekä Ateneumin museonjohtaja Marja Sakari.

Edellinen artikkeli
Koulutus kansakunnan sivistäjänä