Lue: Eero Ojanen – Sivistysvaltio Suomi jatkuvien kriisien ja vastuun aikakaudella

Eero Ojanen: Sivistysvaltio Suomi jatkuvien kriisien ja vastuun aikakaudella

Sivistysvaltion tärkeimpiä uusia avauksia yhteiskuntaan on se, että taloutta kuten muutakin toimintaa on arvioitava sivistyksen näkökulmasta.
– Eero Ojanen

Ajassamme kaikuu huuto sivistyksen perään. Kansalaisilta, lapsilta, aikui­silta, yritysjohtajilta, poliitikoilta, koululta, yliopistoilta, yhteiskunnalta ja valtiolta vaaditaan sivistystä. Siitä toivotaan kansakunnan, talouden, ihmiskunnan, mutta ennen kaikkea valtion, pelastajaa. Vaan mitä tämä si­vistys on?

Filosofi Eero Ojanen pureutuu pamfletissa sivistysvaltion ydinkysymyksiin: Mikä on sivistysvaltion idea ja tehtävä? Miten sivistys turvataan kriisien ajassa? Mitä tämä tarkoittaa yksilön ja valtion sekä toisaalta si­vistyksen ja talouden suhteelle? Miten luodaan uudenlainen sivistysturva kaikille, koko Suomeen?

Sivistyskeskustelussa hevonen on eksynyt rattaiden taakse. Sivistystä ei voi valjastaa valtion palvelukseen. Ojasen mukaan niin päätökset kuin talouskin on sivistysvaltiossa arvioitava niiden sivistysvaikutusten mukaan. Sivistysvaltio on yhteiskuntamme kehityksen seuraava, välttämätön vaihe.

Sivistysvaltio on jatkuvasti luotava ja ylläpidettävä asia. Usko sivistysvaltioon on tiukilla – ja se romahtaa, jos sivistyneet ihmiset loppuvat.
– Janne Saarikivi

Lue pamfletti .pdf -muodossa klikkaamalla kansikuvaa alta:

Eero Ojanen: Sivistysvaltio Suomi jatkuvien kriisien ja vastuun aikakaudella

Pamfletin julkaisutilaisuutta voit seurata Kriittisen korkeakoulun youtubessa keskiviikkona 22.3.2023 klo 18-20 osoitteessa: https://youtube.com/live/zkUJUrBDZu8

Julkaisutilaisuudessa kirjasta keskustelevat Eero Ojasen lisäksi Päivi Kiiski ja Severi Hämäri.

Jos tahdot ostaa pamfletista painetun version, sitä myydään Kriittisen korkeakoulun jäsenille hintaan 15€. Voit tilata pamfletin kirjoittamalla osoitteeseen info@kriittinenkorkeakoulu.fi

Jäseneksi voi liittyä kuka tahansa täältä: https://www.kriittinenkorkeakoulu.fi/kriittinen-korkeakoulu/jaseneksi/

Edellinen artikkeli
Satu Laatikainen