Kriittinen korkeakoulu käynnistää toiminnan Joensuussa

Kulttuuri- ja kurssikeskus Kriittinen korkeakoulu käynnistää toiminnan Joensuussa. Toiminta alkaa huhtikuussa järjestettävillä Bach, totuus ja elämä -luennoilla Joensuun pääkirjaston Muikku-salissa. Luennoilla keskustellaan musiikkitieteilijä Topi Linjaman johdolla Bachista ja Bachin musiikista.

Ensimmäisen luennon teemana ti 4.4. klo 17–19 on musiikin retoriikka. Miten Bachin musiikki muistuttaa puhetta? Mitä musiikilla ja musiikista voidaan sanoa? Toisen luennon teemana ma 17.4. klo 17–19 on fuuga. Millainen fuuga on musiikillisena muotona ja tekniikkana? Millaisia merkityksiä fuugaan kätkeytyy? Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Tapahtumapaikkana on Joensuun pääkirjasto osoitteessa Koskikatu 25.

Kriittinen korkeakoulu on 1968 perustettu kulttuuri- ja kurssikeskus ja keskustelufoorumi. Yhdistyksen toiminnan pitkää linjaa edustavat erilaiset luento- ja keskustelusarjat, jotka käsittelevät erilaisia filosofisia, yhteiskunnallisia, tieteellisiä tai taiteellisia aiheita. Kriittinen Korkeakoulu antaa tilaa ja nostaa esille sekä ajankohtaisia että ajattomia kysymyksiä ja teemoja niin kulttuurin, tutkitun tiedon, luovuuden kuin muidenkin lähestymistapojen kautta. Kriittisen Korkeakoulun toiminta on kaikille avointa.

Pääosa Kriittisen korkeakoulun toiminnasta tapahtuu Helsingissä, mutta nykyisin toimintaa on myös Jyväskylässä, Porissa ja Imatralla. Kriittinen korkeakoulu järjestää myös runsaasti etäkursseja ja -luentoja. Kriittinen korkeakoulu on toiminut Joensuussa aiemminkin, Joensuun Vapaaopiston kanssa yhteistyössä vuosina 1981-1991.

Yhteistyökumppanina Kriittisellä Korkeakoululla toiminnan aloitusvaiheessa on Opintokeskus Sivis ja sen Itä-Suomen aluetoiminnasta vastaava Lea Lihavainen. Opintokeskus Sivis on valtakunnallinen vapaan sivistystyön oppilaitos, joka tukee ja kehittää 80 valtakunnallisen jäsenjärjestönsä koulutustoimintaa. Jäsenyhteisöjensä kanssa Sivis tukee elinikäistä oppimista, kansalaisten aktiivisuutta ja  kestävää elämää ja sivistystä. Kriittinen Korkeakoulu on opintokeskuksen pitkäaikainen jäsenyhteisö ja yhteistyökumppani.

“On hyvin luontevaa ja myös suuri ilo päästä aloittamaan toimintaa Joensuussa. Yhteyksiä kaupunkiin on ollut jo aiemminkin Itä-Suomen yliopiston ja Siviksen kautta”, kommentoi Kriittisen korkeakoulun toiminnanjohtaja Jaakko Vilja. “Bach-luentojen jatkoksi on jo suunnitteilla monenlaista muutakin toimintaa, josta tiedotamme ajallaan. Toimintaa Joensuussa kehitetään eri alojen ja toimijoiden vapaamuotoisena työryhmänä.”

Jaakko Vilja

040 552 6969 jaakko.vilja@kriittinenkorkeakoulu.fi

www.kriittinenkorkeakoulu.fi

Lea Lihavainen