Kokemuksia Puhujakoulusta

Puhujakoulun aikataulu
Puhujakoulun opettajat
Puhujakoulun esite 2024

”Puhujakoulu ylitti odotukseni. Luonnollisesti Puhujakoulussa oppi sen nimen perusteella odotettavissa olevista asioista: puheen valmistelusta, rakenteesta sekä pitämisestä, liian jännityksen voittamisesta sekä niistä paljon puhutuista esiintymistaidoista. Tämän lisäksi, itselleni vielä tärkeämpänä sisältönä Puhujakoulu opetti analyyttistä ajattelua. Huomasin usein tarkkaan pohtivani mitä lopulta haluan sanoa, millä perustein, kenelle ja miksi?”

— Christer Nuutinen, kuvittaja

”Todella antoisa kurssi — ei pelkästään puhumisen taidon kannalta, vaan myös itsetutkiskelun, kehonkielen ja uusien ystävien takia. Mahtavaa! Todella tärkeä taito nykymaailman hälyn keskellä.”

— Fredrik Rahka, toimitusjohtaja

”Severi Hämärin vetämä Puhujakoulu oli matka paitsi puheen myös mielen ja kehon salaisuuksiin. Suosittelen lämpimästi Puhujakoulua ja muita Hämärin kursseja kaikille, jotka haluavat oppia puhumaan, vaikuttamaan, ajattelemaan ja ymmärtämään aiempaa paremmin.”

— Johannes Niemeläinen, taloustoimittaja

“Hyvä puhe tarkoittaa myös hyvää itsetuntoa ja vuorovaikutustaitoja. Yllättävää oli huomata, miten iso vaikutus niillä on kokonaisuuteen. Koulutuksesta sain toimivia työkaluja molempien kehittämiseen ja ylläpitoon. Kohdallani se tarkoitti lopulta asennemuutosta ja uutta elämänfilosofiaa.”

– Natalia Kallio, assistentti

“Puhujakoulu on auttanut ihan helvetisti!”

– Jonne Hellgren, toimitusjohtaja, yrittäjä

”Puhujakoulun opeista on hyötyä joka kerta, kun olen tekemisissä ihmisten kanssa. Miten perustelen asiani, miksi joidenkin kanssa asiat etenevät jouhevasti ja toisten kanssa kaikki kommunikaatio on tikkuista, entä miksi joskus on tärkeämpää se, miten sanoo kuin mitä sanoo?

Ehdottomasti parasta antia on kuitenkin oivallus, että kenestä tahansa voi tulla hyvä yleisön edessä. Puhujakoulussa älysin, että puhe- ja esiintymistaito eivät ole ulospäin suuntautuneiden ihmisten luonteenpiirteitä tai omaisuutta, vaan nimensä mukaisesti taitoja, jotka meidän kaikkien on mahdollista oppia. Kurssin myötä retoriikasta on tullut uusi, mieluisa harrastus.”

– Laura Koljonen, toimittaja

”Puhujakoulu avasi silmäni aivan uudelle taiteenlajille. Itseilmaisuna se oli yllättävän vahva kokemus ja opin sen aikana itsestäni enemmän, kuin useamman aiemman vuoden aikana. Terveydenhoidon jälkeen elämäni paras investointi itseeni!”

– Kasper Kylmälä

”Puhujakoulu on varsinaisten puhe- ja muiden vuorovaikutustaitojen opiskelun lisäksi vuoden mittainen itseä koskevien luutuneiden ennakkoluulojen murtamisen työprosessi. Laadukas opetus ja vertaisopiskelijoiden luoma myönteinen oppimisympäristö mahdollistavat kokeilemisen, mokaamisen ja oppimisen.

Puhujakouluun tullessa ei tarvitse olla puhumisen mestari, mutta siellä voi kehittyä sellaiseksi! Itsensä kehittämiseen tehty rahan ja ajan sijoittamisen panos-tuotos -suhde on puhujakoulussa erinomainen ja osaaminen valuu luokkaympäristöstä hyvin elämän muille osa-alueille.

Pelkkiä kikkoja ja jippoja oppii myös muualla, mutta taitojen oppiminen vaatii aikaa, vaivaa ja osaavaa opetusta.”

– Janne Pelkonen, projektipäällikkö

Takaisin sivun alkuun