Filosofisen praktiikan koulutuksen opettajat

Vastuuopettaja

Pia Houni

Pia Houni on teatteritaiteen tohtori, dosentti, filosofian praktikko ja kirjailija. Houni on toiminut filosofisen praktiikan koulutuksen vastuuopettajana vuodesta 2011. Pian kotisivuihin voit tutustua täältä: piahouni.fi

Koulutuksen muut opettajat

Markus Neuvonen

VTM Markus Neuvonen on tietokirjailija sekä filosofian ja retoriikan opettaja, joka on toiminut viestinnän ja kouluttamisen asiantuntijana yli 15 vuoden ajan kaikilla kolmella sektorilla.

Neuvonen on toiminut Puhujakoulun vastaavana opettaja vuodesta 2010.

Elli Akrén-Ebbe

FM Elli Akrén-Ebbe (o.s. Arivaara) on filosofi ja psykoterapeutti (VET). Hän on toiminut pitkään Kriittisessä korkeakoulussa, hän oli mm. perustamassa Filosofisen praktiikan koulutusta vuonna 2008. Elli on myös kehittänyt Tiedostamattoman kirjoittamisen -kurssia, joka on ollut Kriittisen opetusohjelmassa vuodesta 2016. Elli viimeistelee kirjaa Tiedostamattoman filosofiasta, joka ilmestyy syksyllä 2023.

Perttu Salovaara

Perttu Salovaara on hallinnon ja organisaatioiden tutkimuksen dosentti, ja toiminut organisaatiokonsulttina ja työyhteisöiden kehittäjänä yli 20 vuotta. Hän on julkaissut liki 30 tieteellistä artikkelia ja kaksi kirjaa johtamisesta ja yhteisöohjautuvien organisaatioiden toiminnasta.

Perttu kuuluu useampaan konsulttiverkostoon ja on mukana Metanoia Instituutissa. Hän on ollut mukana perustamassa Suomen filosofisen praktiikan yhdistystä (SFPY) v. 1999 ja Filosofisen praktiikan verkostoa (FiPra) 2017, ja hän on pitänyt filosofin vastaanottoa.

Kati Kuula

FM Kati Kuula on filosofian praktikko, ratkaisukeskeinen coach ja Filosofisen praktiikan verkosto (Five) ry:n puheenjohtaja. Katin kotisivuihin voit tutustua täältä: www.katikuula.fi

Anu Virtanen
Kuvaaja: Martti Minkkinen

Anu Virtanen

Anu Virtanen, FM, tekee filosofian väitöskirjatutkimusta dialogisen ajattelun ja vuorovaikutuksen merkityksestä ihmisenä kasvamiselle. Hän työskentelee projektitutkijana Jyväskylän yliopistossa Koulutuksen tutkimuslaitoksella ja on siellä mukana Viisaus käytännössä -hankkeessa kehittämässä korkeakoulupedagogiikkaa. Anu on osallistunut filosofisen praktiikan toimintaan jo yli 10 vuoden ajan. Hän on toiminut Filosofisen praktiikan koulutusohjelmassa toisena vastuuopettajana 2014–2018 ja on koulutettu fasilitaattori Nelson-Heckmann perinteen sokraattisissa dialogeissa.

Lassi Larjo

TM Lassi Larjo on filosofian ja psykologian lehtori, jolla on yli 20 vuotta työkokemusta opetusalalta. Hän on suorittanut filosofisen praktiikan koulutusohjelman 2014-16. Tällä hetkellä Lassia kiinnostaa pedagoginen filosofia ja filosofisen praktiikan soveltaminen kouluissa. Lassi on Filosofisen praktiikan verkoston (Five ry) perustajajäsen ja on yhdistyksen hallituksen jäsen.

Ville-Matti Vilkka

Ville-Matti Vilkka (FM, AmO, Nepsy valmentaja)

Olen pitänyt filosofin vastaanottoa vuodesta 2005, opettanut ja luennoinut ihmisen erityislaadusta ihmettelijänä aina vuodesta 1992 eri kouluasteilla ja yritysten sekä organisaatioiden tilaisuuksissa. Päätyöni on nykyään auttaa ihmisiä löytämään omia ainutlaatuisia polkuja työelämäään. Itselleni tärkeää on pitää kiinni vuorovaikutuksen moninaisuudesta ja ihmisenä olemisen rajojen vastuullisesta tutkimisesta. Pääaineeni yliopistossa oli filosofia.

SARI MATTILA

Sari Mattila

Olen FT (johtaminen ja henkilöstöhallinto), kouluttaja, kirjoittaja sekä psykodramaatikko. Filosofinen praktiikka veti minut mukaansa filosofian opintojeni jälkeen 2000-luvulla. Olen tämän jälkeen pitänyt Filosofittaren vastaanottoja ja Sokraattisia Dialogeja Suomessa ja ulkomailla. Minua kiinnostaa ihmisen ja yhteisöjen kyky uudistua ja katsoa asioita erilaisista näkökulmista – unohtamatta luontoa.