Fiktio- ja draamakäsikirjoittamisen intensiivikurssi

25.11.-19.12.2024

Luovat alat ovat joutuneet erikoiseen tilanteeseen: joudumme kilpailemaan nopeasti kehittyvän tekoälyn kanssa suunnitellessamme töitä ja kirjoittaessamme tarinoita eri aiheista. Ihmisellä on kuitenkin yksi etu ja se on jokaisen täydellinen, henkilökohtainen ainutlaatuisuus. Persoonallista ainutlaatuisuutta ei voi matkia, kopioida tai käyttää väärällä tavalla hyväksi.

”Ihminen, tunne itsesi” oli muinaisen sivistyksen motto ja nykyaikana tarvitsemme moton viestiä enemmän kuin koskaan. Arkkityypit, alitajunta, ristiriitaisuus, syvät eri henkisyyden juuret, taiteiden eri suunnat ja nykyihmisen kakofonia, kaikki tarjoavat upeita tarinoita ja lähtökohtia kertomuksille ja hahmoille, jotka ovat tavoitettavissa syventymällä itseen ja oman tyylin työstämiseen.

Kurssin opettajana toimii Petri Hakkarainen, jonka (tunnetaan myös taiteilijanimellä Pete Europa) käsikirjoittamisen kurssit perustuvat oman itsen, psyyken rakenteen sekä omien erityislahjojen sekä -alueiden tunnistamiseen ja käyttöön kaikessa luovassa ilmaisussa.

Tule kirjoittamisen löytöretkelle:

Kurssilla käydään jatkuvaa dialogia opettajan ja osallistujien kesken. Lähtökohtana on, jokainen osallistuja tulee kurssille kehitelläkseen omaa käsikirjoitusideaansa. Jokainen jakaa ideastaan keskustelussa niin paljon kuin tahtoo. Kurssin luento-osuudet kulkevat käsi kädessä oman idean kehittelyn ja tarkastelun rinnalla. Luentojen teemat ovat mm.:

• Miten päähenkilö luodaan syvyyspsykologian ja arkkityyppien kautta
  • Eri päähenkilö-kategoriat
  • Mitä pitää ymmärtää ensimmäisen kohtauksen rakentamisesta draaman jatkokehitykseen
  • Draaman universalin idean syvyysrakenne
  • Draaman kaaren ajallinen eli lineaarinen rakenne
  • Miten genret vaikuttavat ilmaisuun ja miten jännitteitä luodaan tyylin sisällä
  • Ajallisen ja ”ajattoman” draaman erot ja edellytykset
  • Itsetuntemuksen ja oman psyyken (oman maailmankuvan ja käsitys itsestä) kritiikittömän tarkastelun kautta monipuoliseksi, luovaksi kirjoittajaksi, jonka henkilökuvissa ja tarinoissa ”on sitä jotain”

Paikka: Etäkurssi Zoom-alustalla

Ajankohta: 16 arki-iltaa 25.11.-19.12.2024.

ma-to klo 17.30-20.00

Lisäksi itsenäistä työskentelyä.

Kurssin hinta: 360/300 euroa (alennettu hinta opiskelijoille, eläkeläisille ja työttömille. Ilmoitathan mahdollisen alennusperusteen ilmoittautumisen yhteydessä!)

Ilmoittautuminen kurssille Opintokeskus Siviksen sivujen kautta: https://sivisverkko.ok-sivis.fi/#/koulutus/69391

Ilmoittautumiset viimeistään 11.11.2024.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti 11.11.2024, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 100 euron peruutusmaksun. Peruutus tulee tehdä ennen kurssin alkamista.

Tervetuloa mukaan!