Kirjoittava minä avartuu

Viikonloppuisin 14.1.2023 alkaen

Kirjoittaminen ehkäisee masentumista “avartumisen” kautta. Sisäinen reflektio on osa itseymmärrystä ja oman sisäisen ”performanssin” hahmottaminen edesauttaa ahdistuksesta vapautumista. Kurssin tavoite on saada luovuus liikkeelle kirjoittamisen keinoin.

Kirjoittaminen itseilmaisun muotona “avartaa” mieltä, siis syventää ja monipuolistaa näkemyksiä oman mielen ja kehon kokonaisuuden psyykkisistä liikkeistä. Kirjallisuus ja kirjoittaminen ovat merkittäviä välineitä itsetuntemuksen tiellä ja auttavat ehkäisemään sekä masennusta että ahdistusta.

Kurssilla sovelletaan kirjoitusterapian keinoja (käytetään myös nimitystä kirjallisuusterapia). Tekeminen perustuu itseilmaisuun ja ryhmässä olevien keskinäiseen vuorovaikutukseen. Kirjoitusterapiassa työskennellään itsenäisesti ja ryhmässä ohjatusti. Teksteistä keskustellaan mielenterveystyön ammattilaisen ohjauksessa turvallisessa ympäristössä. Ryhmän jäsenet keskustelevat kirjoittamistaan aiheista jotka itse tahtovat jakaa. Kirjoitusterapiassa kielellisten taitojen tason ei katsota muodostavan estettä itseilmaisulle, joten kurssi sopii kaikille kiinnostuneille. Kirjoitetuista teksteistä ei anneta palautetta, mutta teksteistä voidaan keskustella, jos kirjoittaja haluaa jakaa ajatuksensa.

Tällä kirjoituskurssilla käytetään myös metodina samoja sisäisen minuuden hahmottamisen tapoja, joita kurssin vetäjä on käyttänyt monivuotisilla kursseillaan Tiedostamattoman kirjoittamisen (Viimeisimmän kurssin tiedot tästä linkistä). Tiedostamattoman kirjoittamisen kursseilla kirjoitetaan ohjatusti lyhyitä tarinoita mm. rentoutumisharjoitusten avulla, joiden kautta voi avautua mahdollisuus työstää omaa alitajuntaansa. Rentoutumisharjoitukset ovat myös keskeisiä, jotta mieli ja ruumis tulevat otollisemmaksi kirjoittamisprosessille.

Lisäksi Kirjoittava minä avartuu -kurssilla pohditaan auttaako kaunokirjallisuus ihmisen ahdistuksessa enemmän kuin itseapukirjallisuus. Itseapukirjallisuudessa usein annetaan askelia joiden kautta lukija voi tavoittaa onnellisuuden. Kaunokirjallisuudella ei ole vastaavaa tavoitetta, mutta “avartumisen” näkökulmasta selkeistä tavoitteista vapaa kaunokirjallisuus voi olla hyvän elämän tärkeä viitoittaja.

Kurssi ei vaadi ennakkotietoja tai osallistumisia aikaisemmille kursseille. Kurssin on tarkoitus on lisätä itseymmärrystä ja sisäistä reflektiota. Kurssi ei korvaa terapiaa.

Kurssi toteutetaan viitenä opetuspäivänä, joista osa on etäopetusta.

Kirjoituskurssin opettajana toimii filosofi ja psykoterapeutti (VET) Elli Akrén-Ebbe FM. Tällä hetkellä Elli viimeistelee kirjaa Tiedostamattoman filosofiasta, joka ilmestyy syksyllä 2023.

Tervetuloa mukaan kaikki kiinnostuneet!

Aikataulu

la 14.1.2023 klo 10-16, lähiopetus, Albertinkatu 27, Helsinki

la 21.1.2023 klo 10-16, etäopetus, Zoom

la 28.1.2023 klo 10-16, etäopetus, Zoom

la 4.2.2023 klo 10-16, etäopetus, Zoom

la 11.2.2023 klo 10-16, lähiopetus, Albertinkatu 27, Helsinki

Ilmoittautuminen viimeistään 2.1.2023. Peruutukset voi tehdä maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti. Ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.