Aamufilosofiaa

Kurssi on täynnä.

Aamufilosofiaa

Tammikuussa Aamufilosofian teemana on oikeudenmukaisuus

Tervetuloa keskustelemaan filosofiasta neljänä maanantaiaamuna klo 9-10! Aamufilosofian 60 minuutista noin puolet on varattu alustukselle ja toinen puoli tuntia keskustelulle. Aamufilosofia on virkistävä tapa aloittaa viikko.

Oikeudenmukaisuus (iustitia lat., dikaiosýn kr.) on yksi antiikin ja keskiajan kardinaalihyveistä. Muut kolme ovat rohkeus, maltillisuus ja järkevyys. Tämä jako on syntynyt jo 500-luvulla eKr. Vuosien saatossa käsitteen ”oikeudenmukaisuuden” sisältö on muuttunut. Esimerkiksi esisokraattisen ajattelun taustalla on kaksi järjestyksen käsitettä luonnollinen (fysis) ja yhteisöllinen (nomos). Näiden kahden käsitteen harmonisesta vuorovaikutuksesta asioiden luonnollisesta muotoutumisesta (fysis) ja ihmisyhteisöjen säätämistä laeista (nomos) muodostuu kokonaisuus.

Aamufilosofian alustajana ja fasilitaattorin toimii filosofi FM Heikki Vuorila. Vuorila on filosofi ja filosofian praktikko sekä filosofisen antropologian (ml. hermeneuttinen ihmistieteen filosofia), eksistentiaalisen fenomenologian sekä maailmankuvan ja filosofisen ihmiskäsityksen asiantuntija. Hän toimii mm. Filosfofisen praktiikan vastuuopettajana. Lisätietoja täältä.

Tapaamiset pidetään neljänä maanantaiaamuna 9.1. – 30.1.2023 klo 9.00 – 10.00

• Maanantai 9.1.2023 kello 9.00 – 10.00: Esisokraatikkojen käsitys oikeudenmukaisuudesta. Esisokraatikot näkivät luonnon olevan hyvän ja oikeudenmukaisuuden esikuva ja mittapuu, sillä luonnossa itsessään katsottiin olevan olemassa oikeudenmukaisuuden ja epäoikeudenmukaisuuden kriteerit.
  • Maanantai 16.1.2023 kello 9.00 – 10.00: Kreikkalaisten sofistien käsitys oikeudenmukaisuudesta. Esisokraatikkojen maailmankuva särkyi, kun kiertävät puhetaidon opettajat sofistit väittivät, että oikeudenmukaisuus perustuu ihmisen luontoon eikä logokseen tai maailmanjärjestykseen.
  • Maanantai 23.1.2023. kello 9.00 – 10.00: Juutalaisten käsitys oikeudenmukaisuudesta (vanhurskaudesta). Länsimaista oikeudenmukaisuutta tutkittaessa ei voida unohtaa Mooseksen lakiin perustuvaa vanhurskautta, jolla tarkoitetaan jumalaisen lain mukaisuutta.
  • Maanantai 30.1.2023 kello 9.00 – 10.00: Persialaisten käsitys oikeudenmukaisuudesta. Muinaiset persialaiset ymmärsivät hyvin varhain oikeudenmukaisuuden merkityksen valtion ja yhteiskunnan syntymiselle ja säilymiselle. Heillä oli selkeä käsitys mm. verotuksen luonteesta ja tehtävästä.

Paikka: Kurssi järjestetään etänä Zoomissa. Zoomia voit käyttää ilmaiseksi ja voit tutustua ohjelmaan täältä https://zoom.us/ Tarvittaessa voit kysyä ohjeita Zoomin käyttöä varten Kriittisen korkeakoulun toimistolta osoitteesta info@kriittinenkorkeakoulu.fi

Ilmoittautuminen tulee tehdä viimeistään 3.1.2023.

Peruutusehdot: Peruutukset maksutta viimeiseen ilmoittautumispäivään asti, ilmoittautumisajan jälkeen perimme 50 % osallistumismaksusta.

Kurssi on kaikille avoin.

Tervetuloa!